De eerste indruk! - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jeanine Vliet - WaarBenJij.nu De eerste indruk! - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jeanine Vliet - WaarBenJij.nu

De eerste indruk!

Door: Jeanine van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

27 Februari 2015 | Aruba, Aruba

De eerste week is alweer voorbij op Aruba.
Dinsdag 17 februari ben ik aangekomen op Aruba. Zonder koffer nog wel. We waren wat aan de late kant. En mijn handbagage koffer was te groot en die van mijn reisgenoot te zwaar. Zo moest ik dus extra bij betalen. Mijn reisgenoot kon gelukkig wat van zijn bagage in mijn grote koffer doen, zodat het niet meer te zwaar was. Ondertussen was een andere reisgenoot al haar koffers al aan het inchecken. Toen wij klaar waren met het volgooien van alle koffers, konden wij ook inchecken. Althans, dat dachten we. We waren blijkbaar te laat en konden dus niet meer onze bagage inchecken. Gelukkig waren de ouders van een van mijn reisgenoten er nog. Zij namen onze koffers mee, om ze later op te sturen. Nou daar zat ik dan in het vliegtuig. Met een telefoon, paspoort en portemonnee. Dus, zorg dat je op tijd ben en dat je koffers goed zijn.

Eenmaal aangekomen in Aruba, was alles weer vergeten. De warmte overheerste gelijk. Op Aruba staat wel een windje, waar door het goed uit te houden is. We werden opgehaald door de verhuurder van ons appartementje. We werden diezelfde avond al bij een supermarkt gebracht om wat eten te kopen. Hier hebben ze voornamelijk Chinese supermarkten. Er is wel een grote supermarkt in Aruba met Jumbo producten. Maar dat is voor ons best een eindje vandaan. Met de auto is het wel goed te doen. De wegen zijn hier wel slecht. Dit komt ook wel door de warmte. Ze hebben hier ook een 'snelweg'. Je mag hier alleen dan wel 80 km/u.

We zitten best dicht bij Surfside Beach, dat is goed aan te lopen. Nu hebben we namelijk nog geen auto. We kunnen ook naar Oranjestad lopen, naar de winkels etc. Wij huren één van de vijf appartementen. In de andere appartementen zitten Canadezen. Hele aardige mensen, die ons overal mee naar toe nemen. Naar Baby Beach, een onwijs mooi strand. Dit strand ligt bij San Nicholas. Dit is de andere stad in Aruba. Aruba heeft maar twee steden. In San Nicholas staat ook de gevangenis. We mochten van hen ook een snorkelset lenen. Echt een aanrader, want je kunt hier heel leuk snorkelen! De vissen zwemmen gewoon om je heen. Neem een stukje brood mee of banaan, dan komen ze in scholen om je af. Verder zijn we ook een keer 's avonds met ze naar Noord gegaan. Heel leuk om te winkelen, maar ook om 's avonds heen te gaan. Er zijn kraampjes op gezet met allemaal souvenirtjes. Heel gezellig! Ook zijn we naar Aruba's National Park Arikok geweest. Super mooi gebied. Je moet wel een goede, hoge auto meenemen. Er zijn in de weg best wel kuilen. Je hebt daar een super mooi natuurgebied, met allemaal beschermde dieren. Al hoewel hier de boa (slang) een bedreiging vormt voor de dieren op Aruba. De boa's komen vanuit Suriname. Aruba heeft ooit zand uit Suriname over laten komen, alleen daar zaten allemaal eitjes in. De boa's verspreiden zich heel snel en eten de dieren op die echt op Aruba horen. Zo worden er ook af en toe jachten op boa's gehouden. Zelf heb ik er ook twee gezien. Je komt uiteindelijk ook uit bij Boca Prins. Dat is een inham eigenlijk in de noordkust met een prachtig wit strand. Zwemmen is hier verboden, want er is er drijfzand en de stroming is levensgevaarlijk. Maar super mooi plekje om te zien! Uit eindelijk zijn we ook een grot in geweest, Quadirikiri Cave. Onwijs veel vleermuizen zitten daar!

Afgelopen maandag, 23 februari, zijn we begonnen met onze stage op de Mon Plasir. Dit is een grote Nederlandse basisschool op Aruba. Ze hebben hier wel 12 groepen. Elke klas heeft twee groepen. De basisschool heeft een aparte kleuterschool. Dus klas 1 is hier Nederlands gezien groep 3. Zelf loop ik ook stage in klas 1. Ze hebben hier veel zelfde methodes als in Nederland dus daarin verschilt het niet zo. Waar ik vooral aan moest wennen is dat de kinderen onderling Papiaments praten. De kinderen zijn zo talig. Sommige spreken wel 3 talen. Langzamerhand begin ik ook al wat woordjes Papiaments te leren.

Wat ook wel even wennen is, is hier het geld. Het is sowieso even soms omreken natuurlijk omdat je niet met euro's betaald. Maar hier op Aruba kun je met Arubaanse Florin betalen, maar ook met dollars. Als ik soms wisselgeld krijg, krijg ik wel is een gulden en een dollar. Alles loopt door elkaar.

De mensen hier zijn super vriendelijk! Iedereen begroet je hier en ze maken gerust een praatje met je op straat. Ze toeteren naar elkaar en laten je heel veel voor gaan. Een Nederlander wordt hier makamba genoemd. Dit wordt soms ook wel zelfs als een soort scheldwoord gezien.

Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Aruba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Maart 2015

Dia di Himno y Bandera

13 Maart 2015

Bon Tardi

27 Februari 2015

De eerste indruk!
Jeanine

Voor mijn opleiding onderwijsassistente ga ik 3 maanden stage lopen in Aruba. Hier loop ik stage op een basisschool in groep 3.

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 2674

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: