Bon Tardi - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jeanine Vliet - WaarBenJij.nu Bon Tardi - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jeanine Vliet - WaarBenJij.nu

Bon Tardi

Door: Jeanine van Vliet

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

13 Maart 2015 | Aruba, Aruba

Bon tardi is een van de eerste woordjes die ik hier heb geleerd. Het betekend goedemiddag. In Nederland is het alleen al inmiddels 's avonds, dus zou het bon nochi worden.

Twee weken geleden ben ik naar Palm Beach gegaan, echt een super mooi strand! Er staan daar heel veel hotels, dus je heb allemaal strand bedjes. Eind van de middag kan je daar gewoon op gaan liggen. Je hebt hier allemaal strandtentjes waar je verschillende dingen kan huren zoals waterscooters. Maar je kan hier ook meevaren op een catamaran of gaan wakeborden. Je hebt voor iedereen wat.

Die week zijn we ook naar een typisch Arubaans feest geweest. Dat werd een paar dagen achter elkaar gevierd. 18 maart 2015 is het een nationale feestdag in Aruba. En vlag en volkslied dag. Die week werd er al flink aandacht aan besteed. Bij het strand was er een podium opgezet waar ze een zangwedstrijd hielden. Allemaal liedjes in het Papiaments en ze hadden allemaal te maken met Aruba. Er waren kraampjes op gezet met typische hapjes en drankjes van het eiland.

Gisteren heb ik gegeten bij Zeerovers in San Nicholas. Dit is een visrestaurantje aan het water. Overdag wordt de vis gevangen en 's avonds wordt het wordt het geserveerd. Al het vis wordt gefrituurd en in bakken op tafel gezet. Je eet eigenlijk met je handen uit een bak voor een goedkoop prijsje. Dit is gewoon een toeristische attractie in Aruba.

Twee weken geleden heeft het gigantisch geregend hier. Twee dagen achter elkaar echt van die plens buien. Doordat de wegen hier slecht zijn en de grond vooral uit steen bestaat kan het water niet goed weg. Het was dus echt een chaos op de weg. Tijdens deze dagen komt iedereen te laat op school op zijn werk. Want hier gaan ze echt niet door de regen lopen. Wat wij in Nederland met sneeuw hebben, hebben ze hier met regen. Het is nu ook wel heel ongewoon. Normaal gesproken in de regenperiode tussen oktober en januari.